Lowpeaslover

Idag var jag och familjen på loppis! Jag ÄLSKAR loppis och auktioner och allt som har med second hand och gamla fynd att göra. Jag införskaffade mig en träask, två ramar, ett halsband och en silverbricka som jag ska ha ljus på.

Häromdagen köpte jag även lite smycken och en lampskärm i äppelgrön nyans på Röda Korset. 

Igår hade jag och baby en underbar dag. Mycket mys och gos, bra film och god mat. Gjorde även hemmagjorda chips som blev förvånansvärt snarlika de man köper i butiken.


Nu ska jag, mamma och Linnéa snart åka och se på Linus som har match. Efter det ska jag sussa hos pappa, öppnar imorgon så det blir en tidig kväll.

Hej!


Hemmagjorda chips


Bild: http://farm3.static.flickr.com/2350/2041492844_8ca1eabce6.jpg

Receptet hittade jag här:
(http://www.dagensrecept.com/arkiv/200711/hemmagjorda-potatischips/)


Ingredienser

  • 1 potatis (Blev faktiskt ganska många chips, tro det eller ej)
  • flingsalt (Ja, eller vanligt salt vilket såklart funkar lika bra det)
  • olivolja
  • eventuell krydda (exempel grillkrydda, fryst dill, svartpeppar)

Instruktioner

  1. Tvätta potatisen. (Jag använde färskpotatis och skrubbade bara skalet ordentligt eftersom jag gillar att ha kvar det)
  2. Skär tunna skivor med exempelvis osthyvel.
  3. Lägg bakplåtspapper på en tallrik och placera ut potatisskivorna därpå. Var noga med att de inte ligger på varann.
  4. Torka av skivorna med ett hushållspapper för att suga upp överflödig vätska. Potatisskivorna ska vara torra.
  5. Strö över flingsalt och eventuell krydda efter smak.
  6. Droppa över lite olivolja. (Jag använde pensel, var väldans smidigt)
  7. Mikra på högsta effekt cirka 5 minuter (beroende på styrka) tills potatischipsen får färg och blir krispiga. (För vår microvågsugn räckte det med ca 3,5 eller 4 minuter)
  8. Låt chipsen rinna av och torka på ett hushållspapper. (Rinna av? Shittans, så mycket olja använde inte jag. Men det överflödiga fettet sögs hursomhaver upp av hushållspappret.)




Kommentarer
Postat av: mammsiiiiii

...och en brödspade, en brandspruta, en halt höna, en galen ko och en totalt värdelös sammetsask...

2009-08-30 @ 22:09:40
Postat av: mammsiiiiii

...och en brödspade,en brandspruta, en halt höna, en galen ko och en totalt värdelös sammetsask...

2009-08-30 @ 22:14:46
Postat av: Mammsiiiii

...och en brödspade, en brandspruta, en halt höna, en galen ko och en totalt värdelös sammetsask...

2009-08-30 @ 22:22:43
Postat av: Anonym

...Som ni kanske förstår fick datorn tokspel, eller så stammar den...

2009-08-31 @ 21:17:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0