Skolavslutningar i kyrka

Nu kommer det inlägg som handlar om huruvida skolavslutningar ska hållas i kyrkor eller ej.

Jag tycker personligen inte att skolavslutningarna ska hållas i kyrkor. Jag förstår att vissa tycker att det är en fin tradition. Jag håller med om att det är fint och att det kan vara en mysig tradition... för kristna. Jag är själv inte kristen och ser därför inte att sambandet mellan skolavslutningar och kyrkor måste existera. När vi nu lever i ett land, där människor med många olika religioner bor, måste man också respektera att alla tror olika. Att ha avslutningar i kyrkan skapar diskriminering och utanförskap. Jag minns t.ex. att muslimerna i min gamla skola fick fira i ett litet fult rum, typ 10 stycken och någon lärare. De sjöng ingenting. Fick inte gå i tåg till kyrkan som vi andra gjorde. De fick vara kvar på skolan i ett grått och trist klassrum. Hur jävla tråkigt är inte det på en skala? Efter att fler klagomål kom fram på skolan, ändrade vi och hade istället avslutningarna utomhus på ett stort grönområde. Vi fixade fint med bänkar och björkris och svenska flaggor och en liten scen osv. ALLA kunde vara med. Föräldrarna fick stå runt om och titta på, och det blev inte som det hade blivit tidigare år i kyrkan - hälften fick stanna hemma pga. det låga antal personer som fick vistas samtidigt i salen. Det var en mycket bättre lösning att ha den utomhus vid skolan så att alla kunde känna sig delaktiga.

Jag förstår inte hur man kan tycka att det är rätt för alla att ha avslutningarna i kyrkan. Hur kan man inte förstå att de som INTE kan vara med, känner sig utanför? Är det verkligen en tradition som MÅSTE hållas kvar? Jag menar - om de kristna nu så väldigt gärna vill gå till kyrkan, kan man väl göra det på egen tid? Man kanske till och med kan ha kvar den gamla traditionen men dessutom ha den nya. Man kan först fira så att ALLA kan vara med, och sen kan det vara frivilligt att gå till kyrkan och ha avslutning där. Så blir alla nöjda och glada. Det är sjukt att vissa skolor fortfarande har kvar sådana traditioner.

Sverige är ett mångkulturellt land. Om vi begär att de som flyttar hit, ska anpassa sig och integrera sig med det svenska samhället, kanske vi också måste göra något? (Läs: MÅSTE vi också göra något) Ett bra exempel kan då vara att sluta ha avslutningarna i de kristnas hus. Jag menar - det är ju inte bara invandrare som har andra religioner, alla svenskar är ju inte kristna direkt. Jag tycker själv inte att det är så roligt att vara i kyrkan och lyssna på massa babbel om gud och massa annat. Jag är inte intresserad av att höra sånt på min skolavslutning. Jag vill kunna applådera åt de stackare som vågar uppträda med Idas sommarvisa framför några hundra pers. Jag vill kunna busvissla (nej jag kan inte det, men jag skriker ljust - det kompenserar) av glädje när rektorn säger: "Nu är det sommarlov!". Jag vill kunna skratta högt åt de som ska försöka vara roliga i sina tal, men alltid misslyckas enormt. Det kan man inte göra i kyrkan. Det vet alla. I alla fall inte i de kyrkor jag varit.

Hur som helst, jag tycker alltså INTE att skolavslutningar ska hållas i kyrkor. Man kan, för allas skull, hålla en fin skolavslutning utomhus eller i valfri aula eller liknande, och det blir minst lika bra. (Bättre enligt mig)

Vissa kanske tycker att detta är helt outrageous och att jag "hatar kyrkan och alla kristna". Då kan jag bara börja med att säga: Nej, jag hatar verkligen inte kyrkan eller kristna. Jag tycker kyrkan är väldigt fin som byggnad och (utan allt prat om kristendomen) kan det vara väldigt trevligt att sitta i den och titta upp i taket (det är alltid så fina tak i kyrkor). Mina bästa vänner är kristna och jag älskar dom väldigt mycket och respekterar deras tro och sätt att leva. Det jag skrivit om skolavslutningarna är min personliga åsikt, och jag baserar den även utifrån hur jag själv hade känt om jag varit den utstötta. Jag tänker även på hur jag som exempelvis lärare måste agera och tänka i en sånhär fråga. Man ska utgå ifrån att INGEN ska bli diskriminerad eller utfryst. Det blir folk om man har skolavslutningarna i kyrkan. Det måste alla, oavsett religion, förstå.


Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Ajlonee

Jag håller med. Personligen bryr jag mig inte så mkt om att ha skolavslutning i en kyrka eller inte, men jag förstår muslimer.

Jag hade verkligen inte velat vara i en moskè liksom. Skulle kännas så fel och jag hade känt mig som en främling och det skulle förstöra om jag skulle bli tvingad nånstans för att fira min avslutning där jag egentligen inte trivs, eller om jag hade behövt vara i ett tråkigt klassrum.



Så jag förstår muslimer.



Snacka om att frysa ut vissa folkgrupper pga TRADITIONER.

2008-10-06 @ 00:08:56
URL: http://ilonalindholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0